Cara Turunkan Gula Dalam Darah Dengan Vivix Shaklee

Senyum manis memang menawan. Tapi kalau kena kencing manis? 

Risau tak terkata. Tak senang duduk. Kita mula cari macam-macam cara yang boleh bantu turunkan paras gula dalam darah. 



Tahukah anda, 1 daripada 5 orang dewasa di Malaysia adalah pesakit kencing manis?

Antara puncanya ialah:

1. Cara pemakanan yang tidak sihat. Pengambilan gula yang berlebihan.
2. Stress
3. Obesiti
4. Kurang bersenam
5. Pengambilan ubat ubatan.

90% orang yang ada kencing manis biasanya type II, asalnya normal tetapi disebabkan diet yang tidak seimbang, gaya hidup yang tidak sihat menyebabkan insulin tidak dapat berfungsi dengan baik. 

Bagaimana Kencing Manis Boleh Terjadi?

Apabila kita makan, karbohidrat akan di cernakan menjadi glukosa, glukosa seterusnya akan masuk ke salur darah untuk diagihkan kepada sel organ yang memerlukan---> sumber tenaga kita.

Hormon Insulin secara automatik akan dihasilkan oleh pankreas untuk membenarkan glukosa masuk ke dlm sel organ.

Insulin berperanan macam gatekeeper atau kunci antara salur darah dan sel organ.

Apabila insulin buka pintu, glukosa akan masuk ke dalam sel, bekalkan tenaga untuk jalankan fungsi sel.

Diabetes/kencing manis terjadi apabila insulin tak dapat buka pintu antara sel organ dan salur darah,

Glukosa akhirnya terkumpul dalam darah---> glukosa yang tinggi dalam darah menyebabkan kencing manis

Cara Turunkan Gula Dalam Darah Dengan Resveratrol yang Ada dalam Vivix

Mengikut kajian, ada 5 mekanisme bagaimana resveratrol dapat bantu kurangkan metabolik sindrom akibat kencing manis dalam badan.

1. Resveratrol bantu memperbaiki keseimbangan glukosa dalam darah. Ia kembali normal ikut sistem yang betul macam body kita patut buat

2. Resveratrol Bantu Kurangkan rintangan insulin. Vivix tolong betulkan fungsi "kunci dan mangga" tadi supaya glukosa boleh masuk dalam sel dan tak terkumpul di salur darah sahaja.



3. Resveratrol bantu melindungi pankreas. Ia baiki pankreas yang dah rosak dan terbeban tadi, supaya boleh berfungsi semula dengan baik. 

Sedaya boleh kita nak elakkan dari cucuk insulin tiruan. Dan nak pankreas hasilkan insulin. Vivix akan kurangkan radang di pankreas yang mana ia lindungi sel di pankreas supaya insulin akan meningkat ke tahap normal semula.

4. Resveratrol bantu membaiki rembesan insulin. Bila sel pankreas dah normal, insulin akan dihasilkan secara normal oleh badan kita.

5. Resveratrol bantu keseimbangan metabolisme badan.

InsyaAllah, dengan pengambilan Vivix yang konsisten, pesakit kencing manis boleh kembali tersenyum dengan hati yang tenang.


Testimoni Vivix






Jika anda sedang mencari-cari vivix atau ada saudara mara atau ada kawan-kawan yang perlu kan vivix untuk turunkan kembali paras gula dalam darah ke tahap normal, cepat-cepat hubungi ija 013 515 0155. 

Bertindaklah sebelum terlambat demi yang tersayang.


Ija Ramli
013 515 0155
Pengedar Shaklee & Shaklee Bisnes Leader

Pengalaman Pertama Dengan Shaklee

Pengalaman Pertama Dengan Shaklee
Pengalaman saya dengan shaklee bermula masa anak pertama. 

Masa tu saya masih bekerja di sebuah kolej swasta di hulu langat, selangor.

Walaupun bekerja, saya masih bekalkan susu ibu pada anak saya. Umur dia baru 10 bulan. 

Sejak lahirkan dia, saya memang bertekad untuk menyusukan dia dengan susu ibu walaupun selepas pantang saya perlu bekeja semula.

Namun, akibat penat bekerja, saya hampir tewas juga. Masa tu umurnya 10 bulan. Saya tak mampu nak sediakan stok susu yang banyak untuk dia. Sebabnya ada hari yang saya sempat pam sekali je di tempat kerja. 

Jadual pam saya yang 3 jam sekali tu memang dah kelaut. Malam-malam pun terlena kepenatan macam tu je.

Akibatnya penghasilan susu mula drop. Daripada boleh dapat 5 oz sekali pam, terus jatuh jadi 2-3 oz macam tu je. 

Maka bermula lah episod mencari apa vitamin atau suplemen untuk banyakkan susu. 

Saya google dan terjumpa beberapa blog. Blog-blog yang saya jumpa ni semuanya menceritakan pasal set penyusuan susu ibu shaklee.

Rambang mata juga nak pilih blog yang mana. Akhirnya Allah gerakkan hati saya untuk hubungi pemilik blog mysuperkids.net

Saya order set penyusuan shaklee yang ada:
 
● Vitalea (multivitamin)
● Bcomplex with folic acid
● Vitamin C
● Alfalfa
● Ostematrik (kalsium with magnesium dan vitamin D)

Selepas sebulan saya makan, saya rasa badan tak letih sangat macam sebelum ni. Emosi pun lebih stabil. Takdelah asyik moody je kan. Hehe

Yang paling buat saya syukur sangat, penghasilan susu dah makin bertambah. Setiap kali pam dah boleh dapat semula 5 oz. 

Dan masa di ofis tu boleh pam 3 kali. Jadi cukuplah 15 oz untuk bekalan anak saya keesokan harinya. Dia pun masa tu dah mula makan bubur. Jadi tak bergantung sepenuhnya pada susu ibu semata-mata.

Ini baru kisah pertama saya macam mana saya mula terjebak dengan suplemen shaklee. 

Entry selepas ni saya akan kongsikan pula vitamin yang bantu selesaikan masalah sakit2 di pergelangan tangan saya. 

Jika anda juga ada masalah yang sama, boleh lah hubungi saya di 013 515 0155.

Ija Ramli
Pengedar Shaklee & Shaklee Bisnes Leader
013 515 0155


Vivix Shaklee Baiki Sel-sel Yang Mati

Kanser, kencing manis, sakit jantung, darah tinggi. Semua tu antara penyakit kronik yang femes sangat.




Apa penyebab yang buat ia berlaku?

Ia sangat berkaitan dengan sel dalam badan kita. 

Dalam badan kita ada sel. Sel ni boleh pecah dan mati. 

Ada dua cara dia mati. 

Satu, sel mati secara sendiri secara proses semulajadi. 

Kedua, sel mati disebabkan ada benda jahat dari luar. Contohnya macam toksik, radikal bebas, radiasi, bahan kimia, trauma. Yang ni kita panggil sel mati secara tak sehat.

Okay meh kita tengok lebih detail sel mati secara tak sehat ni. 

Utk sel yang mati secara tak sehat ni, ada inflamasi kat kawasan tisu sel yang mati tu. Contoh kaki pesakit kencing manis yang ada sel kulit hitam. Itu lah sel2 yang alami proses dah mati secara tak sehat.

Pendek kata, sel alami inflamasi/radang.

Sel yang alami kerosakan DNA dan gagal untuk direpair, akan terus alami proses semulajadi untuk mati. 

Lega kan lah macamtu..

Namun yg jadi masalah apabila, sel ni gagal jalani proses kematian semulajadi.

Yang mana dia terus berkembang biak. Akhirnya jadi sel kanser.

So macam mana nak baikkan sel2 yang mati ni?

Jawapannya ada pada vivix.

Vivix berfungsi dengan membaiki sel, melindungi sel, memberi tenaga pada sel dan meningkatkan prestasi sel dalam badan kita.  

Ya semua ni penting untuk pastikan sel2 kita hidup untuk pastikan organ dalam badan kita berfungsi dengan baik tanpa penyakit.

Apa jadi kalau sel takdak tenaga dan oksigen? Ia menyebabkan sel jadi berasid yang mana akhirnya DNA rosak.

Sepatutnya sel mampu baiki DNAnya yang rosak supaya tak membiak jadi sel kanser.

Sebab tu sangat penting untuk amalkan vivix setiap hari! 

Jom Vivix! 

Ija Ramli
013 515 0155
iija84@gmail.com

VIVIX SHAKLEE ADA ANGGUR MUSCADINE? KEUNIKAN ANGGUR MUSCADINE YANG ANDA PATUT TAHU

Pernah tak anda dengar tentang Anggur Muscadine? Atau anda pernah lihat di mana-mana?

Anggur Muscadine adalah sejenis buah ciptaan Tuhan yang sangat 'rare' atau jarang ditemui. Di Kuala Lumpur sendiri pun tak ada pokoknya.

muscadine grapes dan resveratrol

Anggur Muscadine mengandungi full complement of polyphenols yang tak terkandung dalam anggur lain.

Namun, Anggur muscadine mengandungi kepekatan ellagic acid dan ellagitannis yang apabila dicampur dengan polyphenols yang lain akan menghasilkan antioksidan yang berkuasa besar.

Shaklee menggunakan kaedah proses extraction yang telah dipatenkan untuk memelihara kandungan polifenol supaya kualitinya sentiasa terbaik.

Untuk memastikan anggur Muscadine sentiasa ada dalam proses penghasilan vivix, shaklee telah pun secured the next 20 years suppply of these muscadine grapes from all major growers

Anggur Muscadine saiznya menyamai sebiji bola golf. Jadi ia digelar sebagai super grape.

Kulitnya 40 % dan bijinnya 10%. kulit anggur ni sangat tebal bertujuan untuk lindungi buah tersebut.

haa amacam? ada rasa nak makan anggur muscadine ni tak?

nak mencarinya pula satu hal. dulu pernah member bagitau jumpa kat supermarket di klcc. tak ingat pulak apa nama kedai tu.

harga dia? haha tak usah cakap memang mahal. sekilo pun dah beratusan ringgit.

APA LAGI KEUNIKAN ANGGUR MUSCADINE?


  • Anggur Muscadine mempunyai 6 kali kandungan Resveratrol anggur merah biasa
  • Level antioksidan dalam Muscadine adalah 40 kali lebih tinggi daripada anggur biasa.
  • Anggur Muscadine satu-satunya anggur yang mengandungi Ellagic Acid
  • Anggur Muscadine mengandungi lebih banyak serat daripada nasi atau oat
  • Anggur Muscadine tinggi kandungan Quercetin, sejenis flavonoid yang sihat.
  • Anggur Muscadine tumbuh subur di Amerika Tenggara. Di Amerika Tenggara,  iklim dan cuacanya agak tak menentu. disebabkan itu, anggur muscadine lebih cenderung
  • membesar bagai juara. ia lebih besar, lebih kuat dan lebih tebal kulitnya daripada anggur biasa. anggur biasa ada 19 pasang chromosomes. untungnya muscadine ada 20 pasang chromosomes!
  • Tidak seperti anggur biasa yang lain, anggur Muscadine dapat membiak dengan jayanya dalam persekitaran yang mencabar.
  • Ia mengandungi Polifenol yang unik untuk melindungi anggur ini daripada bakteria, fungus, yeast, kelembapan yang melampau dan juga cuaca yang terlalu melampau.
  • Dalam anggur muscadine bukan sahaja terkandungPolifenol tapi juga ada resveratrol dan quercetin. resveratrol adalah cabang dari keluarga polifenol yang sangat superb. sekain itu ia juga ada ellagic acid dan ellagitannins yang apabila di capurkan bersama polifenol lain  dalam bnaggur muscadine akan menghasilkan antioksidan yang sangat power.
  • Polifenol berfungsi dalam merangsang pembaikan sel2 yang terlibat dalam pertahanan antioksidan, memanjangkan jangka hayat dan penghasilan tenaga.
  • Resveratrol dalam anggur muscadine ada terutamanya dalam kulit dan juga bijinya.


APA ITU POLIFENOL?


polifenol adalah sejenis bahan kimia semulajadi yang digunakan sejak dulu lagi untuk merawat luka dan masalah lain berkaitan perubatan.


FUNGSI POLIFENOL


  • polifenol berfungsi sebagai:
  • antioksidan yang sangat kuat dan mampu meneutralkan radikal-radikal bebas dalam badan.
  • bantu kurangkan radang (inflammation)
  • bantu perlahankan perkembangan tumor
  • bertindak memberi warna kepada tumbuh-tumbuhan iaitu warna ungu. Pigmen warna ungu ini namanya anthocyanins. Dan anthocyanins pula bertindak melindungi sel-sel utama dalam badan dan menghapuskan radikal bebas dalam badan. ia juga mencegah penyakit jantung. bagaimana? ia melindungi jantung dengan cara lambatkan proses pergumpalan darah dan merupakan anti radang terbaik.


APA ITU RESVERATROL

Resveratrol berada dalam keluarga polifenol. ia adalah antioksida semulajadi yang terdapat dalam tunbuhan tertentu, biji dan buah-buahan termasuk lah anggur. ia bertindak sebagai antibiotik dalam tumbuhan tersebut untuk lindungi dari jangkitan penyakit.


FUNGSI RESVERATROL


  • meningkatkan tahap kesihatan
  • berdasarkan kajian, resveratrol berupaya perlahankan penuaan seldan rangsang jangka hidup sel untuk lebih lama dan beri kesan positif pada DNA

































Kenapa Soya Bahaya? 6 Mitos Yang Buat Anda Geleng Kepala

Sejak join Shaklee ni, saya selalu lah jugak dapat soalan cepumas tentang soya.


Antaranya,

“akak, soya ni tak sebabkan alahan ye untuk baby?”
“akak, soya ni bukan ke bahaya, boleh sebabkan cyst, kanser semua tu?”

Sedih akak baca tau.

Takut sungguh depa kat soya ni naaa.

Banyak juga artikel tentang keburukan soya di internet. Contohnya salah satu artikel tentang, “ciptaan Allah semua baik” juga ada tentang soya sebagai satu-satunya perkara buruk yang memudaratkan.

Namun, sebenarnya mereka terlepas pandang bahawa:

  • Paling utama, soya juga ciptaan Allah. Betul tak?
  • Bagi vegetarian, soya merupakan sumber protin utama bagi mereka.


Pun begitu masih banyak mitos pasal soya ni.

Teori dan kaijan pun dah banyak dibuat ke atas soya dan keputusannya tak sama. Dari kajian tersebut ada yang kata soya ni baik untuk kesihatan dan ada pula yang sebaliknya.

Jadi adakah soya berbahaya?


Sebelum ada keputusan ya atau tidak, jom kita tengok dulu mitos-mitos tentang soya.


1.                   Soya mengandungi estrogen?
             SALAH


Hakikatnya soya mengandungi fitoestrogen. Bunyi macam sama je dengan estrogen kan? Namun sebenarnya ia berbeza. Soya tidak mengandungi estrogen. Dan fitoestrogen dalam soya dan tumbuhan lain berbeza dengan hormone estrogen manusia.

Apa itu fitoestrogen?

Fitoestrogen merupakan antioksidan yang sangat banyak manfaatnya pada manusia. Sebab ia membantu menurunkan risiko kanser iaitu dengan menyekat hormone estrogen.

(opsss…susu lembu ada hormone estrogen yang tinggi tau)

2.                  Soya menyebabkan kemandulan?
             SALAH 

Ada satu kajian yang dibuat pada tahun 2010, iaitu kajian meta analisis daripada 15 ujian kawalan placebo menerangkan bahawa: isoflavon atau fitoestrogen keduanya tidak ada kaitan dengan masalah kemandulan.

3.                  Soya menyebabkan kanser
             Salah 

Dah terbukti daripada kajian-kajian yagn dijalankan, soya membantu dalam pencegahan kanser. Sebab dalam soya ada ciri-ciri antioksidan.

4.                  Soya semuanya GMO?
             Salah 

Ada je lagi soya yang non-GMO. Yang popular dan saya sendiri minum ialah soya ESP shaklee. Yang tu memang terbukti non-GMO sebab ia dihasilkan dari kacang soya yang tak diubah genetiknya. 

5.                  Soya sebabkan tulang mereput
             SALAH


Jika ikut kajian, negara yang paling ramai rakyatnya minum susu lembu lebih ramai mengalami osteoporosis bebanding negara yang rakyatnya mengambil soya.

            6.                  Soya bukan makanan Sunnah


             Kesian pulak kat orang Melayu yang makan nasi dengan ikan bakar. 
             Nasi dengan ikan tu makanan Sunnah ke?


Mitos sungguh.


Bila agaknya mitos-mitos ni tersebar luas ya?

Ada satu pertubuhan di Amerika, namanya WAPF. Pertubuhan ni yang mulakan mitos-mitos pasal soya ni. Diorang ni anti soya.

Dan kononnya mereka adalah pejuang makanan sihat dan sangat kuat hentam soya.

Lebih-leboh lagi bila teknologi makanan mula kembangkan penggunaan soya sebagai alternatif kepada protin haiwan.

Rupanya kebanyakan ahli WAPF adalah peladang yang membuat kempen besar-besaran terhadap penggunaan daging lembu dan susu lembu.

Ohoiii. Begitu rupanya.

Jadi kesimpulannya, amalkanlah soya kerana ia baik untuk kesihatan. Lagi bagus, pilihlah soya ESP Shaklee. Sebab dah terbukti mereka yang amalkan soya dalam jangka masa panjang mempunyai kesihatan yang lebih baik.



Nak soya ESP Shaklee?

Whatsapp ke 013 515 0155 sekarang juga.

Nak call atau message pun boleh J











Kelebihan dan Kebaikan Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee

Kebaikan dan Faedah Energizing Soy Protein

Anda suka minum soya? Pernah tak dengar tentang soya protein shaklee?


Soya protein shaklee ni agak unik dan sangat berbeza daripada produk soya yang lain sama ada soya kotak atau soya di pasar malam. 

Kenapa?

Haa jom teruskan baca sampai noktah terakhir. 

Soya Shaklee atau lebih dikenali sebagai Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee adalah diiktiraf di seluruh dunia. Sebabnya ia bukan sahaja diuji secara klinikal tetapi juga mempunyai kualiti protein yang tinggi. Soya nya pula adalah soya yang ditanam secara organik. 

Kelebihan ESP berbanding produk soya yang lain ialah:


  • ESP dihasilkan daripada kacang soya non-GMO. Maksudnya kacang soya itu tidak diubahsuai secara genetik.

  • ESP adalah concentrated iaitu 1 kg ESP diperbuat daripada 30 kg kacang soya asli.

  • ESP mengandungi 22 jenis asid amino. Dan yang lebih wow, ESP merupakan satu-satunya produk di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tak boleh dihasilkan oleh badan manusia.

  • Dari segi nutrisi, protein kacang soya adalah 2 kali lebih tinggi dari daging, 4 kali lebih tinggi dari telur dan 12 kali lebih tinggi dari susu. 

  • Dan bagusnya ESP ni ia rendah lemak, rendah kolestrol dan mudah diserap oleh badan. Jadi, ESP sangat sesuai untuk semua peringkat umur, lelaki dan juga perempuan. 

Kebaikan dan faedah yang anda dapat jika anda konsisten amalkan ESP shaklee


Buat Anda Kekal Muda

apa? awet muda? eh siapa tak nak awet muda kan? awet muda bukan bermaksud kita tak jadi tua. Umur still meningkat. Cumanya kulit sentiasa remaja tanpa kedut-kedut.
Ini terjadi apabila asid amino yang terdapat dalam ESP membantu membina sel otot, kulit, kuku, organ, rambut, darah, kelenjar, 50 000 jenis protein badan, 20 000 jenis enzim dan lain-lain. 
Konsisten amalkan ESP, kunci untuk kekalkan keremajaan kulit anda. 

Mengandungi hormon yang berasaskan tumbuhan semulajadi

Tahukah anda kacang soya adalah tumbuhan yang kaya dengan isoflavon? isoflavon dapat membantu dalam kurangkan kolestrol, cegah osteoporosis dan penyakit jantung. 

Cantik dan Anjalkan Kulit Anda

ESP bantu rangsangkan pertumbuhan semula kulit dan otot. ia juga bertindak sebagai agen antipenuaan dan pulihkan kedutan kulit. kulit jadi lebih berseri-seri dan anjal. Dan sangat membantu juga dalam hilangkan parut serta pulihkan luka. 

Pulihkan Pigmentasi

Bagi yang risau rambut mla beruban, boleh lah amalkan ESP mulai sekarang. Sebab ESP melambatkan proses uban. Dan ia juga bantu pulihkan pigmentasi.

Memberi Tenaga Segera

ESP juga memberi tenaga segera dan meningkatkan sistem imun. Jika anda sering keletihan, anda digalakkan untuk amalkan ESP nih. Dan selalunya bila kita letih, kita lebih mudah untuk murung dan stress (bimbang, takut) dan susah untuk tidur malam (insomnia). Jadi, jika anda ada masalah-masalh berikutm anda digalakkan untuk konsisten amalkan ESP ni. Dengan izinNya ia membantu selesaikan masalah anda. 

Membantu Kuatkan Memori

Apabila sel-sel badan dah cukup baik dan cukup protein, maka secara tak langsung ia bantu kuatkan memori anda. 

Bantu Pulihkan Fungsi Prostat

Dalam kacang soya ada Genistein. Ia telah dibuktikan dapat bantu halang pertumbuhan kanser dan cegah sel kanser dari merebak. Ia bantu musnahkan radikal bebas dalam sel badan. Dengan izinNya ia bantu dalam memelihara fungsi prostat dan seksual lelaki.

Pastinya soya ESP berbeza dari soya lain. 

Jom tengok sekejap video cara bancuh ESP yang paling mudah. Tak sampai seminit okeh. Minum ESP di awal pagi sebelum breakfast buatkan anda bertenaga dan tak cepat lapar!




Sayangi diri anda dengan mula amalkan ESP shaklee. 

Hubungi saya jika anda sedang mencari-cari ESP.

Jika berminat, boleh hubungi saya :
Gmail : iija84@gmail.com
Call/Whatsapp : 013-5150155
























7 Cara Kolagen Shaklee Tingkatkan Kesihatan Badan

7 Cara Kolagen Shaklee Tingkatkan Kesihatan Badan


Collagen terbina dari asid amino. Dan ESP pun ada asid amino. 

Keduanya protein. So apa bezanya?

ESP bantu dalam penghasilan sel2 baru dan baiki sel2 yang rosak.

Collagen pula asalnya dari perkataan Greek 'kolla'. Maksudnya glue/gam.

Collagen ni antara protein yang banyak dalam badan kita. Terutama collagen type 1.

Collagen ada di otot, tulang, kulit, salut darah, digestive sistem, tendons.

Ia bantu beri kekenyalan dan kekuatan pada kulit. Dan juga gantikan sel2 kulit yang mati.

Collagen pada sendi dan tendon pula berfungsi sebagai 'gam' yang menghubungkan antara satu sama lain.

Semakin kita berumur, penghasilan collagen dalam badan kita semakin perlahan.

Macam mana nak tau collagen dalam badan semakin kurang?

Kita boleh tengok pada proses penuaan yang berlaku pada tubuh kita. Kulit mula berkedut, kulit dah hilang kekenyalan, mula sakit2 sendi.

Selain dari faktor penuaan, gaya hidup kita pun mainkan peranan. Contoh, cara pemakanan (diet tinggi gula), merokok, terlampau terdedah pada cahaya matahari tanpa perlindungan pun sebabkan collagen dalam badan kita semakin kurang.

Itu sebabnya perlu kita ambil makanan yang kaya dengan collagen atau paling mudah amalkan suplemen collagen.

Kenapa?

Sebab collagen membantu dalam:



  • Baiki kesihatan kulit dan rambut
  • Kurangkan sakit sendi
  • Baiki usus bocor
  • Masalah yang berkaitan perut dan usus seperti IBS, crohn's disease, ulcerative collitis, acid reflux
  • Kurangkan selulit, stretch marks
  • Tingkatkam metabolisma badan
  • Sihatkan kuku dan gigi
  • Sihatkan hati dan jantung


Dan dalam shaklee ada collagen powder yang dibuat dari ikan laut dalam.

Collagen yang dihasilkan dari ikan lebih mudah untuk diserap dan ada type 1 collagen yang ada amino acid seperti glycine, proline dan hydroxyproline.

So dia sangat bermanfaat untuk tulang, sendi, organ utama kita, kulit dan usus kita.

Dan proses penghasilan collagen juga perlukan vitamin C. Jika vitamin C kurang, kolagen juga kurang terhasil.

Jadi mana satu yang penting?

Pendek kata semua penting. ESP, Collagen dan Vitamin C 😄

7 Pengajaran Daripada Movie Moana Yang Buat Anda Tersedar Dari Lena

Alkisahnya MOana Si Pengembara Laut.....


Selepas je makan nasi tumpang (request dari belated besday boy 😄) pagi 1 Jan 2017 yang lepas, hasben ajak tengok movie.


Sebenarnya nak tunaikan hasrat puteri sulong. Dari awal december dia dok ajak tengok movie tapi disebabkan kebizian, akhirnya cuti tahun baru baru berkesempatan untuk tunaikan hasrat dia.

Kami ke Space u8 Bukit Jelutong. 
First time ke sana. Best dan lapang je rasa. Sebab tak ramai orang.

Bila tengok movie dengan anak-anak, haruslah pilih movie animasi. Supaya diorang pun enjoy. Kalau tak jenuh tengok depa berdrama pulak dalam wayang tu.😂

Kebetulan movie yang teringin nak tengok masih ada lagi. Walaupun dah lama keluar,
still nak tengok kat panggung wayang. Baru feel kan. Hahaa ngada.

Masa mula-mula start dah rasa wow dengan sound effect dia tu.

Meh saya cerita sedikit sinopsis pasal movie ni.

Bermula dengan story telling daripada si nenek kepada anak-anak kecil yang ada di pulau tu.

Kemudian ada sorang budak perempuan ni mula berexplorasi sampai ke tepi laut, sangat berani dan dia sangat enjoy dengan apa yang dia tengah alami (mesti tengok scene ni. Cantik sangat!)

Tapi si bapa agak risau dan halang si anak bila dia asyik nak ke tepi laut je. (Mesti ada sebab kan? Kena tengok sampai habis. Hehe)

Si budak perempuan tadi namanya Moana. Dia anak ketua kampung di sebuah pulau. Dari kecil dia suka sangat laut dan dia teringin sangat nak ke laut untuk tengok apa yang ada di laut tu.

Di jadikan cerita, satu hari laut pilih dia untuk selamatkan pulau-pulau yang katanya akan berada dalam kegelapan. Akibat daripada perbuatan Maui. Maui ni curi batu kepunyaan Pulau Te Fiti (heart of te fiti) atau dikenali sebagai Pulau Dewi. Batu tu sebenarnya jantung pulau tersebut.

Jadi Moana perlu cari Maui sebab Maui je boleh letakkan semula batu pada Pulau Te Fiti. Bila dah dapat balik batu/jantung dia, baru la Pulau Te Fiti akan 'hidup semula'.

Dan pulau-pulau lain pun akan hidup semula juga.

Sepanjang perjalanan Moana, si ayam Hei Hei dan Maui ke Pulau Te Fiti, macam-macam cabaran yang depa kena hadapi dari segi emosi dan fizikal.

Adventurous dan kelakar juga!

Boleh dikatakan setiap scene dalam movie ni ada pengajaran dan ada somting yang boleh direflek. Lagu2 dia pun best2. Tak bosan walaupun movie ni hampir 2 jam!


Pengajaran Tersurat dan Tersirat


Banyak pengajaran sebenarnya movie ni:

1. Ikut kata hati. Tapi sebelum tu make sure hati dan jiwa suci bersih dulu. Hihi. Rajin2 amalkan zikir asmaul husna (penyucian jiwa). Bila ada hati, kita akan jadi diri sendiri yang penuh kasih sayang dan cinta.

2. Bila pasangan/downline bisnes/anak2 tengah down/takde semangat, kita boleh bantu up kan balik semangat dia guna psikology. Cuba kaitkan dengan cerita2 yang pernah hadir dalam hidup dia. Namun, jangan lah pula kita nak down jika dia still tak bersemangat sebab semuanya bermula dari diri sendiri jugak. At least kita dah cuba.

3. Yakin dan percaya pada keupayaan diri sendiri.
Mula-mula Moana cari Maui dan sangat berharap Maui dapat letakkan semula batu tu pada Te Fiti. Di tengaj jalan, Maui putus asa. Dan akhirnya Moana kuatkan semangat dan usaha juga. Dia sendiri buat dan dia boleh rupanya.

4. Bila kita jadi leader dalam team bisnes, berikan inspirasi pada anak buah kemudian depa akan follow. Macam Moana lepas Maui tinggalkan dia, dia hampir putus semangat tapi dia bersemangat semula dan teruskan juga perjuangan walau sorang2. Dan kemudian bila Moana berjaya lepas dari si Te Ka tu baru Maui datang semula. Sama-sama berjuang dan akhirya Moana berjaya!

5. Buat affirmasi diri setiap hari. Adoih terngiang2 'i am moana from montunui....'
Macam orang bisnes boleh lah cakap pada diri sendiri contohnya ' saya ija ramli, surirumah 5 angka dengan bonus shaklee setiap bulan mulai January 2017' <-- contoh lah kan. Contoh lain 'i am enough. I am beautiful. I am grateful'

6. Keluar dari zon selesa. Banyak benda sebenarnya kita mampu buat yang sebelum ni kita tak pernah terfikir pun/fikir tak boleh.

7. Mulakan je dengan apa yang ada dulu. Tak perlu tunggu perfect untuk mula. Di sepanjang kembara, kita akan belajar banyak benda yang kita taktau yang mana memang benda tu sangat berguna untuk kita capai matlamat kita.

Banyak sangat pengajaran sebenarnya movie #Moana ni.

Macam dah panjang jee....oklah selamat makan vitamin shaklee 😄


Nak order vitamin shaklee?
Hubungi Ija 013 515 0155 
Konsultation percuma, tapi nak vitamin kena bayar lah. hihi. akak bukan bank negara. haha